Last ned side (PDF) Legg til i mine artikler

Orienterbarhet

Det kan være utfordrende å skape bygg og uteområder som gjør det mulig for de fleste å bruke de på en likeverdig måte. Manglende mulighetere til å orientere seg, utgjør i seg selv en en hindring. Trapper, terskler og korridorer og så videre bidrar til å skape hindringer i læringsmiljøet for mange studenter. Andre kan få allergiske reaksjoner av materialer eller stoffer som er brukt i læringsmiljøet, mens noen studenter kan ha vanskeligheter med å bruke de tekniske hjelpemidlene de er avhengige av.

God orienterbarhet er et sentralt tema i universell utforming av læringsmiljø. Det er viktig å skape gode orienteringsmuligheter som alle studentene kan ha nytte. Bygninger og omgivelsene må kvaliteter som gjør at de:

  • er lette å finne frem i
  • har god "lesbarhet"
  • gir informasjon som er mulig å forstå 
  • er utformet slik at det er mulig å oppdage farer
  • gjør det mulig å bevege seg i uten risiko for uhell

Ved på legge prinsippene om universell utforming til grunn i arbeidet med utformingen av bygg og uteområder, oppnås en best mulig orienterbarhet for alle studentene. Det må gjøres slik at de med for eksempel redusert syn, hørsel og mobilitet, også lett finner frem.

Bestemmelser og formelle krav til orienterbarhet beskrives nærmere i Teknisk forskrift (TEK10). Vi utdyper hva som er viktig å tenke på når det gjelder universell utforming av ulike typer undervisningsrom, studentarbeidsplasser, biblioteker og uteområder.