Last ned side (PDF) Legg til i mine artikler

Introduksjon: Et tilgjengelig campus

Mange tenker ofte først på fysisk tilgjengelighet når man snakker om universell utforming, og rammen for læringsmiljø blir til i bygget det er lagt til. Derfor må vi tenke på ulike forutsetninger som den enkelte kan ha i møtet med sine omgivelser, og noen har større utfordringer en andre i møtet med det fysiske miljøet. Men felles for alle er at det fysiske læringsmiljøet skal danne grunnlaget for læring. Hvordan kan vi løse dette?

Mange bygg og uteområder er gamle og er ikke laget med utgangspunkt i at alle i samfunnet skal kunne bruke de. Nybygg som ikke har barrierer for brukerene eller har modifikasjoner som fjerner de, danner utgangspunkt for et godt læringsmiljø. Det samme gjør løsninger som understøtter læring og fleksibilitet. I noen sammenhenger er tekniske detaljer nøkkelen for en god løsning, andre ganger er gjennomgående strategi i prosjektering faktoren som skal til. Ved utforming av bygg og uteområder er det nødvendig å sette seg inn i hva som kan være utfordringer for studenter med funksjonsnedsettelser i høyere utdanning

Universell utforming av bygninger og uteområder er et felt i konstant endring, og selv om det finnes et klart regelverk for utforming av bygninger, sier disse reglene lite om hvordan man utformer bygg, uteområder og læringsarenaer med tanke på å gi fom for læring. Her er det behov for innspill, diskusjon og nye tanker. Alle kan bidra til dette.