Last ned side (PDF) Legg til i mine artikler

Universell utforming som strategi for inkludering

Universell utforming som strategi for inkludering

”Et inkluderende læringsmiljø” kan defineres som et læringsmiljø som aksepterer og verdsetter mangfoldet blant studentene, og som anerkjenner at studentene har ulike forutsetninger og ulike behov for å kunne ta del i læreprosessen. Blant universiteter og høgskoler er det akseptert at studenter med nedsatt funksjonsevne har behov for tilrettelegging i studiesituasjonen, og de fleste har tilbud og tjenester for å møte enkeltstudentenes behov. Det er kanskje ikke like lett å akseptere at det er omgivelsene i læringsmiljøet som kan virke funksjonshemmende? Dersom en student ikke kan ta seg inn i en forelesningssal på grunn av trapper er det ikke studenten sin feil. Det er det heller ikke om man ikke kan lese studielitteraturen i trykt form. Klarer vi å tenke på mangfoldet i en studentgruppe når vi planlegger og utformer alle sider av læringsmiljøet? Det er en viktig utfordring i årene fremover!
   
Universell utforming er en strategi for inkludering. Ikke den eneste, og ikke svaret på alt. Men universelle løsninger tar høyde for et mangfold i studentpopulasjonen, og vil derfor bidra til deltakelse og likestilling for alle studenter. Ved å arbeide for universelle løsninger reduserer man behovet for kostbare og stigmatiserende særordninger for studenter som allerede kan være i en vanskelig studiesituasjon. Hvis du er foreleser kan du for eksempel stille deg spørsmålet: Hvem kan ikke delta i min undervisning? Hvorfor? Kan jeg endre på opplegget eller må noen studenter ha unntak på grunn av noe jeg har laget? Kanskje finnes det gode svar, og kanskje er det vanskelig å gjennomføre. Prøv uansett!

Universell utforming…

  • tar hensyn til mangfoldet blant studentene
  • gir allmenne løsninger av god kvalitet
  • bidrar til økt deltakelse og likestilling for alle studenter

I høyere utdanning bør vi satse både på universell utforming og individuell tilrettelegging av læringsmiljøet. Brukbarhetspyramiden viste oss at universelle løsninger ikke alltid kan ta høyde for alle individuelle forutsetninger blant studentene. Studentene har så ulike behov, og noen må ha individuell tilrettelegging eller noen som kan forstå og veilede. 

Likevel bør universell utforming være den viktigste strategien for å inkludere studenter med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning. I tillegg er det viktig å huske at ved å inkludere flest mulig i de ordinære løsningene reduseres behovet for spesialtilpasninger som både kan være arbeidskrevende, ekskluderende og stigmatiserende. 


Universelle løsninger vil også gi mer helhetlige og mer gjennomtenkte løsninger. De fleste har vel lagt merke til inngangspartier som har fått påmontert rampe i etterkant. Det er sjelden verken praktisk eller estetisk, men mulighetene er der hvis man tenker på forhånd.  I tillegg er universell utforming også lønnsomt. Alle som driver bygg bekrefter at det er dyrere å bygge om løsninger i etterkant enn det er å tenke på ulike brukerforutsetninger fra starten av. Det gjelder særlig for bygninger hvor kostnadene fort blir store når behovet oppstår.

Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) hadde et godt eksempel: De bygde om en gammel vaktmesterbolig for en enkeltstudent. Ombygningen var dyr og studenten fikk et tilbud, men han kunne ikke besøke noen av naboene sine. De siste årene har alle nybyggene til SiT vært universelt utformet. Diskusjonen og vurderingene rundt kostnader, nytteverdi og graden av universell utforming er likevel et høyaktuelt tema. Senest i forbindelse med den nye byggtekniske forskrift (TEK10), ble det for samskipnadene gitt fritak fra deler av forskriften.

Eksemplene er mange. Uansett om det gjelder bygg, IKT, undervisning eller velferd så kan vi si at universelle løsninger er bra for alle studenter. 

Universell utforming…

reduserer behovet for spesialtilpasning
koster mindre enn å reparere på løsningen i etterkant
gir bedre og mer helhetlige løsninger
er bra for alle studenter

Husk likevel at universell utforming ikke er løsningen på alt, men et viktig virkemiddel på vei mot et inkluderende læringsmiljø!

Vi vil i det videre ta for oss gode eksempler på hva man kan tenke på innenfor hvert enkelt område for å inkludere flest mulig i høyere utdanning. Hva er de gode universelle løsningene og hvordan fungerer disse i praksis? Alt må ikke være oppfylt, men dette er tips til tiltak som kan gjøres for å gjøre læringsmiljøet universelt utformet og dermed mer inkluderende.