Hva er universell utforming av læringsmiljø?
Den ideelle verden
Johanne er mastergradsstudent i psykologi ved Universitetet i Bergen. Hun er blind og får all studielitteratur oversendt elektronisk. Materiellet hun får er ren elektronisk tekst, men hun har også tilgang til lydbøker. Det materiellet hun får gjennom e-læringssystemet følger alle standarder for tilgjengelige nettsider. Inne på e-læringssystemet finnes også forelesningsnotater i et format som også Johanne kan lese.
Johanne skanner inn handouts fra forelesning i en av pc-salene på campus. Hun har egen pc, men foretrekker å bruke utstyret på skolen for å kunne være sammen med sine medstudenter i arbeidet. Når hun har fått skannet materiellet bruker hun en av PCene på instituttet til å høre gjennom materiellet ved hjelp av talesyntese. På denne måten kan hun studere når det passer henne.
Johanne klarer seg godt på campus, og tar seg frem uten assistanse. I heisen forteller en stemme henne når hun er i riktig etasje, og alle informasjonstavler og servicefunksjoner har liknende varsling. All annen viktig informasjon finnes i lydformat. Johanne føler seg både inkludert og vel i ivaretatt på Universitetet i Bergen. |
I et slikt scenario er det ikke særlig behov for individuell assistanse. Vi har nok et godt stykke igjen dit. Poenget med denne historien er å vise at universell utforming kan føre til at studenter med store tilretteleggingsbehov kan være uavhengig av individuell tilrettelegging. I eksemplet har hele utdanningsinstitusjonen tatt ansvar for å inkludere studenter med ulike behov. I virkeligheten kan det kanskje være lett å sende fra seg slike problemstillinger til spesialistene, selv om saken kanskje tilhørte ditt bord. Det er lov å prøve.